MATLAMAT KURIKULUM
Kurikulum Standard Pendidikan Jasmani Sekolah Rendah bertujuan membina murid menjadi individu yang cergas dan sihat serta berkemahiran, berpengetahuan dan mengamalkan nilai murni melalui aktiviti fizikal ke arah mencapai kesejahteraan hidup.
OBJEKTIF KURIKULUM
Murid yang mengikuti pengajaran dan pembelajaran Kurikulum Standard Pendidikan Jasmani Sekolah Rendah berkebolehan untuk:
1. Melakukan kemahiran asas dengan lakuan yang betul mengikut konsep pergerakan
2. Mengembangkan kebolehan dalam pergerakan dan kemahiran motor
3. Mengenal pasti kedudukan anggota badan yang betul semasa melakukan pergerakan
4. Mengenal pasti aktiviti meningkatkan tahap kecergasan
5. Mengetahui kepentingan melakukan aktiviti fizikal secara berkala
6. Mempamerkan tanggungjawab kendiri semasa melakukan aktiviti fizikal
7. Melaksanakan aktiviti fizikal dalam suasana yang seronok dan persekitaran yang selamat
8. Mematuhi peraturan dan mengamalkan langkah keselamatan semasa melakukan aktiviti fizikal; dan
9. Mengamalkan gaya hidup sihat untuk kesejahteraan.
BAND | PERNYATAAN STANDARD |
1 | Tahu melakukan kemahiran pergerakan dan aktiviti fizikal |
2 | Tahu dan faham melakukan kemahiran pergerakan dan aktiviti fizikal berkaitan kecergasan |
3 | Tahu, faham dan boleh mengembangkan pengetahuan dan kebolehan dalam kemahiran pergerakan dan kecergasan mengikut konsep pergerakan dan konsep kecergasan |
4 | Tahu, faham dan boleh mengaplikasi pengetahuan dan kebolehan untuk melakukan pergerakan dan aktiviti yang dapat mengekalkan dan meningkatkan kemahiran dan kecergasan |
5 | Menguasai dan mengaplikasi pengetahuan dan kebolehan atas kesedaran kepentingan melakukan pergerakan dan aktiviti fizikal untuk meningkatkan kemahiran dan kecergasan dan melakukannya secara seronok, mengamalkan langkah-langkah keselamatan dan mempamerkan tanggungjawab kendiri |
6 | Memperkembangkan pengetahuan dan kemahiran secara sistematik dan berterusan serta menjana kreativiti minda menjurus kepada gaya hidup sihat untuk kesejahteraan |
BAND | PERNYATAAN STANDARD | DESKRIPTOR | EVIDENS |
1 Tahu | B1 Tahu melakukan kemahiran pergerakan dan aktiviti fizikal | B1D1 Melakukan pergerakan asas yang mudah B1D2 Melakukan aktiviti fizikal yang asas berkaitan kecergasan | B1D1E1 Melakukan pergerakan asas mudah yang melibatkan kesedaran tubuh dan kesedaran ruang, mengikut arah, mengikut aras, mengikut laluan, mengikut satah, mengikut kelajuan dan mengikut daya B1D2E1 Melakukan aktiviti fizikal yang boleh meningkatkan suhu badan dan otot, kadar pernafasan dan kadar nadi |
BAND | PERNYATAAN STANDARD | DESKRIPTOR | EVIDENS |
2 Tahu dan Faham | B2 Tahu dan faham melakukan kemahiran pergerakan dan aktiviti fizikal berkaitan kecergasan | B2D1 Melakukan pergerakan asas B2D2 Melakukan aktiviti fizikal berkaitan kecergasan | B2D1E1 Melakukan pergerakan lokomotor B2D1E2 Melakukan pergerakan bukan lokomotor B2D1E3 Melakukan kemahiran manipulasi alatan B2D2E1 Melakukan aktiviti yang membina kapasiti aerobik B2D2E2 Melakukan aktiviti kelenturan B2D2E3 Melakukan aktiviti meningkatkan kekuatan dan daya tahan otot |
BAND | PERNYATAAN STANDARD | DESKRIPTOR | EVIDENS |
3 Tahu, Faham dan Boleh Buat | B3 Tahu, faham dan boleh mengembangkan pengetahuan dan kebolehan dalam kemahiran pergerakan dan kecergasan mengikut konsep pergerakan dan konsep kecergasan | B3D1 Melakukan pergerakan berdasarkan konsep pergerakan B3D2 Melakukan aktiviti fizikal berdasarkan konsep kecergasan | B3D1E1 Mengenalpasti konsep pergerakan: · Kesedaran tubuh (bentuk, imbangan, berat badan, layangan, pendaratan) · Kesedaran ruang · Arah pergerakan B3D1E2 Melakukan pergerakan asas · pergerakan lokomotor · pergerakan bukan lokomotor · pergerakan berkaitan kemahiran manipulasi alatan · pergerakan berirama B3D2E1 Melakukan aktiviti yang boleh meningkatkan: · suhu badan dan otot · kadar pernafasan · kadar nadi B3D2E2 Melakukan aktiviti kecergasan yang dapat meningkatkan: · kapasiti aerobik · kelenturan · kekuatan dan daya tahan otot |
BAND | PERNYATAAN STANDARD | DESKRIPTOR | EVIDENS |
4 Tahu, Faham dan Boleh Buat dengan Beradab | B4 Tahu, faham dan boleh mengaplikasi pengetahuan dan kebolehan untuk melakukan pergerakan dan aktiviti yang dapat mengekalkan dan meningkatkan kemahiran dan kecergasan | B4D1 Mengaplikasi pengetahuan konsep pergerakan untuk melakukan kemahiran motor B4D2 Memahami perkara-perkara yang boleh meningkatkan kemahiran dan kecergasan | B4D1E1 Mengaplikasi pengetahuan konsep pergerakan untuk melakukan gimnastik asas: · Kemahiran hambur dan pendaratan · Pergerakan yang memerlukan imbangan dan sokongan badan · Kemahiran putaran B4D1E2 Mengaplikasi pengetahuan konsep pergerakan untuk melakukan · Kemahiran hambur dan pendaratan · Pergerakan yang memerlukan imbangan dan sokongan badan · Kemahiran putaran · Pergerakan berirama B4D2E1 Mengukur ketinggian dan menimbang berat badan untuk mengekalkan ukuran yang ideal B4D2E2 Mengetahui organ penting, komponen dalam badan dan bentuk badan untuk mengekalkan kecergasan diri B4D2E3 Memahami peraturan dan konsep keselamatan di tempat melakukan aktiviti B4D2E4 Mengetahui keperluan air sebelum, semasa dan selepas melakukan aktiviti fizikal B4D2E5 Mengamalkan membuat persediaan diri sebelum, semasa dan selepas melakukan sesuatu aktiviti |
BAND | PERNYATAAN STANDARD | DESKRIPTOR | EVIDENS |
5 Tahu, Faham dan Boleh Buat dengan Beradab Terpuji | B5 Menguasai dan mengaplikasi pengetahuan dan kebolehan atas kesedaran kepentingan melakukan pergerakan dan aktiviti fizikal untuk meningkatkan kemahiran dan kecergasan dan melakukannya secara seronok, mengamalkan langkah-langkah keselamatan dan mempamerkan tanggungjawab kendiri | B5D1 Berkebolehan melakukan pergerakan dan mengaplikasikan pengetahuan semasa menjalankan aktiviti B5D2 Menunjukkan tanggungjawab kendiri dan berinteraksi sosial | B5D1E1 Menggunakan pelbagai kecekapan kemahiran pergerakan semasa melakukan aktiviti rekreasi dan kesenggangan, serta mampu memperlihatkan rasa seronok. atau Menggunakan pelbagai kemahiran keyakinan di air semasa melakukan aktiviti air dengan rasa seronok B5D2E1 Menerima cabaran, kemenangan dan kekalahan serta berkomunikasi dengan baik semasa melakukan aktiviti |
BAND | PERNYATAAN STANDARD | DESKRIPTOR | EVIDENS |
6 Tahu, Faham dan Boleh Buat dengan Beradab Mithali | B6 Memperkembangkan pengetahuan dan kemahiran secara sistematik dan berterusan serta menjana kreativiti minda menjurus kepada gaya hidup sihat untuk kesejahteraan | B6D1 Menjana kreativiti semasa melakukan aktiviti B6D2 Memperkembangkan konsep kecergasan semasa melakukan aktiviti kecergasan fizikal | B6D1E1 Menjana kreativiti semasa melakukan pergerakan melalui aktiviti: · Pelbagai watak · Imbangan dan sokongan/badan B6D1E2 Melakukan pergerakan dan senaman yang boleh menguatkan organ badan dan meningkatkan kecekapan fungsi otot secara sistematik dan berterusan B6D2E1 Mengamalkan aktiviti memanaskan dan menyejukkan badan mengikut urutan |
No comments:
Post a Comment